Γιώργος Σπυρομήλιος: «Ολοι αξίζουμε ένα διαμάντι να μας θυμίζει μια ξεχωριστή στιγμή»

Independent Gemological Laboratory - Real Value to Real Gems

12/04/2021

Οι άνθρωποι μπορούν και αξίζουν να έχουν έναν πολύτιμο λίθο που θα τους θυμίζει κάθε φορά που θα το κοιτούν, μια ξεχωριστή στιγμή της ζωής τους

Ο κόσμος των πολύτιμων λίθων είναι μαγικός, αν αναλογιστεί κανείς ότι η γη πριν εκατομμύρια χρόνια δημιούργησε κάτι που μπορούμε να φέρουμε για μια ζωή πάνω μας. Κάπως έτσι σκεπτόμενος, ο Γιώργος Σπυρομήλιος ίδρυσε το 2002 το Independent Gemological Laboratory με αποκλειστική δραστηριότητα την Πιστοποίηση και Εκτίμηση Πολύτιμων Λίθων και Κοσμημάτων, κερδίζοντας με τον καιρό την εμπιστοσύνη του κοινού και της αγοράς.

Ο ίδιος θεωρείται αυθεντία στην εκτίμηση και πιστοποίηση διαμαντιών και πολύτιμων λίθων στην Ελλάδα. Με την ευκαιρία των εορτών, μίλησε στο Αndro για πτυχές του επαγγέλματος και της ζωής ενός γεμμολόγου – γεμάτες λάμψη, συναισθήματα και υψηλές απαιτήσεις. Ο ίδιος κρύβει μια ιδιαίτερη αδυναμία στα διαμάντια -έχει εξετάσει μερικά από τα πλέον σπάνια στον κόσμο- και η 25ετής καριέρα του τον ταξιδεύει απ’ άκρη σ’ άκρη της γης για να τα εκτιμήσει.

Όσο γοητευτικό, όμως, και αν φαντάζει το επάγγελμά του, είναι κάτι που απαιτεί γνώση και συνεχή εκπαίδευση. Κάθε ίχνος κούρασης, όμως, μοιάζει να ωχριά μπροστά στην θέα ενός ακόμα λίθου που φτάνει στα χέρια του Γιώργου Σπυρομήλιου και των συνεργατών του, στο φιλόξενο και επίσης λαμπερό εργαστήριό του στην Ερμού.

– Πώς αποφασίζει κανείς να εκπαιδευτεί και να γίνει γεμμολόγος, εκτιμητής και όχι πωλητής πολύτιμων λίθων; Σε εσάς πώς γεννήθηκε αυτό το όνειρο;
Είμαι γεμμολόγος καριέρας με ισχυρή παρουσία στην παγκόσμια γεμμολογική κοινότητα. Το να εμπλεκόμουν με πώληση ή αγορά λίθων θα ήταν αντιεπαγγελματικό. Δεν μπορείς να παρέχεις γεμμολογική αναφορά για το διαμάντι που πουλάς εσύ, είναι άτοπο! Όσο για το πώς ξεκίνησαν όλα… Άρχισα πολύ νέος τα καλοκαίρια να εργάζομαι σε ένα εργαστήρι χρυσοχοΐας με την προοπτική κάποια στιγμή να γίνω τεχνίτης – χρυσοχόος. Εκεί ήταν και η πρώτη μου επαφή με τους πολύτιμους λίθους! Ανακάλυψα τότε ότι το ταλέντο μου δεν ήταν στην επεξεργασία των μετάλλων. Οι πολύτιμοι λίθοι ήταν αυτοί που με μάγεψαν. Ξεκίνησα τις σπουδές μου στη γεμμολογία στην Ελλάδα, αλλά συνέχισα την εκπαίδευσή μου σε πιο υψηλό επίπεδο στην Αμβέρσα, κυρίως, αλλά και στον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

– Ποιος πολύτιμος λίθος σας εντυπωσιάζει περισσότερο και γιατί; Τι αντιπροσωπεύει για εσάς συμβολικά;
Διαμάντι, αδάμας, αδάμαστος. Το σκληρότερο υλικό στον πλανήτη, με το οποίο είμαι ερωτευμένος. Η αρχική μορφή του όταν εξορύσσεται δεν είναι ελκυστική, αλλά η ομορφιά του αναδεικνύεται όταν διαμορφωθεί η κοπή του. Είναι, δε, η μόνη πέτρα που έχει τιμή μονίμως αύξουσα. Αντιπροσωπεύει την αγάπη, την αφοσίωση, την σταθερότητα και την απαστράπτουσα ομορφιά που έχουν όλες αυτές οι αξίες στις ζωές των ανθρώπων. Το καλό με τους πολύτιμους λίθους είναι ότι είναι για πάντα και φέρουν πάντα μια δυνατή ανάμνηση.

– Πόσο σημαντική είναι η πιστοποίηση και η εκτίμηση πολύτιμων λίθων και κοσμημάτων; Ποιο είδος κοινού ενδιαφέρεται συνήθως για τις υπηρεσίες σας;
Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει κανείς τι έχει στην κατοχή του σε κάθε περίπτωση. Δυστυχώς με την κρίση χάθηκαν κοσμήματα – έργα τέχνης, απλά επειδή οι κάτοχοι δεν είχαν ιδέα για την αξία των κοσμημάτων που είχαν στα χέρια τους. Πωλήθηκαν, λοιπόν, κοσμήματα έργα τέχνης σε ανθρώπους που δεν είχαν καμία σχέση με τον χώρο της κοσμηματοποιίας και απλά λιώθηκαν. Από την άλλη πλευρά όταν κάποιος θέλει να διαθέσει οποιοδήποτε ποσό (μικρό ή μεγάλο) για την αγορά ενός κοσμήματος και κατά συνέπεια ενός λίθου, καλό είναι να γνωρίζει εκ των προτέρων για τι ακριβώς θα διαθέσει τα χρήματα του και τι ακριβώς θ’ αφήσει στα παιδιά του.

– Εντοπίζετε συχνά απάτες; Παρέχετε και νομικές ή ασφαλιστικές συμβουλές;
Ευτυχώς δεν εντοπίζουμε συχνά απάτες. Η εξειδίκευσή μου είναι στην αξιολόγηση, κατηγοριοποίηση, εκτίμηση λίθων και κοσμημάτων, για νομικής ή και ασφαλιστικής φύσεως θέματα συνεργάζομαι με νομικούς και ασφαλιστικούς συμβούλους.

– Πώς βρίσκετε την ελληνική αγορά σε θέματα αξιοπιστίας και ειλικρίνειας απέναντι στον αγοραστή;
Μου είναι αδύνατον να έχω σαφή εικόνα για ολόκληρη την αγορά, αλλά αν κρίνω από τους επαγγελματίες που συνεργάζομαι, βρισκόμαστε σε υψηλά επίπεδα από την άποψη της αξιοπιστίας και της ειλικρίνειας απέναντι στον πελάτη. Σε σύγκριση δε με γειτονικές μας χώρες, η διαφορά είναι αξιοσημείωτη. Βλέπω στα ελληνικά κοσμηματοπωλεία καλοδουλεμένα κοσμήματα, εμφανούς αρτιότητας και ομορφιάς. Σε άλλες αγορές, ας πούμε, το κόσμημα είναι κάτι που έχει επίσης μπει σε γραμμή παραγωγής, δεν σου αποπνέει την ίδια αίσθηση που βγάζει ένα καλοσχεδιασμένο, σωστά δουλεμένο ελληνικό κόσμημα.

– Η δική σας δουλειά έχει ενταθεί;
Τα τελευταία χρόνια, έχει παρατηρηθεί αύξηση της ζήτησης γεμμολογικών αναφορών, καθώς οι τελικοί καταναλωτές είναι πιο ενήμεροι και ευαισθητοποιημένοι σε θέματα ασφάλειας. Έτσι, τα περισσότερα κοσμήματα που πωλούνται συνοδεύονται από γεμμολογικές αναφορές για να διασφαλίζεται η ποιότητα και αξία της αγοράς. Να τονίσω ότι τα γεμμολογικά εργαστήρια παρέχουν γεμμολογικές αναφορές και σε καμία περίπτωση εγγυήσεις ή βεβαιώσεις. Η εκτίμηση των διαμαντιών γίνεται εξετάζοντας τέσσερα χαρακτηριστικά: την κοπή, την ένταση του χρώματος, το βάρος και την καθαρότητα. Η εκτίμηση αυτών των χαρακτηριστικών ποικίλει ανάλογα με τον εκτιμητή ή και το εργαστήριο.

– Τι μπορεί να συμβεί, δηλαδή, αν υπάρχει απόκλιση μεταξύ εκτιμητών ή εργαστηρίων;
Θεωρητικά, όταν υπάρχει μια βαθμίδα απόκλισης μεταξύ των εργαστηρίων δεν υπάρχει πρόβλημα , τα προβλήματα αρχίζουν όταν υπάρχουν μεγάλες διαφορές ή κακή ή και καμία περιγραφή πιθανών βελτιώσεων των λίθων. Υπήρξε στο παρελθόν σκάνδαλο με εργαστήριο του εξωτερικού που περιέγραφε τα χαρακτηριστικά της πέτρας χωρίς πραγματική εξέταση, αλλά κατέγραφε στην αναφορά ό, τι ζητούσε ο πελάτης τους. Ευτυχώς δεν λειτουργεί πια, αλλά πέρασαν αρκετά χρόνια μέχρι να οδηγηθούν στην δικαιοσύνη. Δυστυχώς, υπάρχουν και σήμερα κάποια τέτοια εργαστήρια που λειτουργούν στο περιθώριο. Για παράδειγμα, πριν δυο χρόνια υπήρξε αντίστοιχο σκάνδαλο στην Μεγάλη Βρετανία.

– Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε περισσότερο να συνεχίσετε παρά τις όποιες αντιξοότητες συναντήσατε στα χρόνια της κρίσης;
Είχα αρκετές προτάσεις από το εξωτερικό, αλλά περιορίστηκαν σε εξ αποστάσεως συνεργασία, αυτός είναι ο λόγος που ταξιδεύω τόσο πολύ. Δεν σας κρύβω ότι λόγω της κατάστασης στην Ελλάδα πέρασε από το μυαλό μου η μετακίνηση σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, αλλά εκτός από το ότι πείσμωσα και δεν δεχόμουν ότι κάποιος θα με αναγκάσει να εγκαταλείψω την χώρα μου, λυπήθηκα και οι κόποι είκοσι ετών συνεχούς προσπάθειας να πάνε χαμένοι! Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε καταφέρει να προσφέρουμε υπηρεσίες σε επαγγελματίες και ιδιώτες πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα και έχουμε δημιουργήσει ένα σχετικά ασφαλές περιβάλλον στην αγορά μας.

– Έχουν αυξηθεί οι αγοραπωλησίες -και οι εκτιμήσεις- πολύτιμων λίθων τους τελευταίους μήνες που βγαίνουμε από την κρίση;
Έχω πελάτες, διάσημους και μη, που εδώ και χρόνια με εμπιστεύονται και έχουμε μια πολύ όμορφη, με διάρκεια στον χρόνο, συνεργασία. Όσον αφορά τις αγορές, υπάρχει μια σταθερότητα τα τελευταία χρόνια λόγω της συρρίκνωσης της μεσαίας τάξης. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να εκδίδουμε αναφορές, είτε για μικρά σχετικά διαμάντια ή για πολύ μεγάλα και πολύ ακριβά. Οι Έλληνες έχουμε το κόσμημα στο DNA μας , άλλωστε υπάρχει μια ιστορία 6000 ετών κοσμηματοποιίας στην χώρα. Το κόσμημα είναι συνδεδεμένο με την έναρξη της ζωής , την δέσμευση ακόμα και με τον θάνατο. Ευτυχώς, τείνει να εκλείψει η διάθεση – εκποίηση κοσμημάτων από ιδιώτες, αυτό μπορεί να το δει κανείς και από τα ενεχυροδανειστήρια.

– Οι ξένοι επισκέπτες αγοράζουν σοβαρά κοσμήματα στη χώρα μας;
Τα παλαιοτέρα χρόνια, υπήρχαν σοβαρές πωλήσεις στα νησιά μας (ιδίως στη Σαντορίνη και σε δεύτερο επίπεδο στη Μύκονο) από ξένους επισκέπτες. Δυστυχώς, η τουριστική πολιτική των εκατομμυρίων τουριστών με βραχιόλι all inclusive και η άδικη έως και παράνομη υπερφορολόγηση (24% ΦΠΑ & 10% φόρος πολυτελείας) του κοσμήματος έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στον κλάδο και οδηγεί τους τουρίστες σε άλλες χώρες με χαμηλότερο κόστος και αμφιλεγόμενη ποιότητα.

– Μιλήστε μας για το Μεσογειακό Συνέδριο Γεμμολογίας και Κοσμήματος. Ποιος ο ρόλος σας σε αυτό ως συνιδρυτή του και πώς το αξιολογείτε ως θεσμό συνολικά στην εξέλιξή του;
Ήταν Φεβρουάριος του 2014 όταν βρεθήκαμε τυχαία δυο γεμμολόγοι να διδάσκουμε σε διπλανές αίθουσες, ένα Ελληνικό και ένα Καναδικό εργαστήριο. Από εκεί, προέκυψε μια φιλία και το ίδιο καλοκαίρι έπεσε η ιδέα του συνεδρίου στο τραπέζι . Ξεκινήσαμε λοιπόν δειλά στην Αθήνα, η ανταπόκριση ήταν ικανοποιητική, και είχαμε την χαρά να φιλοξενήσουμε συναδέλφους από όλον τον πλανήτη. Η ανοδική πορεία του συνεδρίου συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια στην Βαλένθια, στις Συρακούσες, στο Μαυροβούνιο και αυτή την χρονιά στην Λεμεσό. Την επόμενη χρονιά το συνέδριο επιστρέφει στο σπίτι του, στην Ελλάδα και την Θεσσαλονίκη, από τις 15 ως τις 17 Μάη 2020. Ολα αυτά τα χρόνια είχαμε την χαρά και την τιμή να έχουμε σαν χορηγούς ή ομιλητές εταιρίες κολοσσούς στον χώρο. Αυτό που κάνει το συνέδριό μας μοναδικό είναι οι υψηλού επιπέδου ομιλίες, αλλά και τα εκπαιδευτικά εργαστήρια που συνήθως είναι sold out. Αυτόν τον καιρό, ετοιμάζω ένα νέο εργαστήριο που αφορά εκτίμηση λίθων σε δεμένα κοσμήματα και θα το παρουσιάσω στην Θεσσαλονίκη. Το συνέδριο γενικά βοήθησε αρκετά στην προβολή μου, αλλά και στην προβολή του εργαστηρίου μου Independent Gemological Laboratory / IGL σε παγκόσμιο επίπεδο. Άλλωστε είμαστε το μοναδικό ελληνικό εργαστήριο με παγκόσμια αναγνώριση. Όμως, είναι και μια ευκαιρία να βρεθώ με ανθρώπους που μας συνδέουν σχέσεις και συνεργασία, να πάμε βόλτες στα μνημεία και στους δρόμους των πόλεων, να απολαύσουμε φαγητό παρέα.

– Διδάσκετε κιόλας, εκπαιδεύετε. Τι αξία έχει αυτή η διαδικασία για εσάς και συνήθως ποιοι είναι οι… μαθητές σας; Χρειάζονται ειδικά προσόντα οφθαλμολογικά ή άλλα;
Η εμπειρία της εκπαίδευσης είναι πολύτιμη για έμενα αφενός γιατί παίρνω την ικανοποίηση ότι εκπαιδεύω επαγγελματίες στο να έχουν την ικανότητα να εξετάσουν σωστά ένα διαμάντι, αφετέρου φροντίζω να αποκτήσουν τον σωστό τρόπο σκέψης όταν κατηγοριοποιούν έναν λίθο, έναν τρόπο σκέψης που απέχει πολύ από τον εμπορικό. Είναι πολύ σημαντικό οι εκπαιδευόμενοι να ξεφύγουν από τον οικονομικό τρόπο σκέψης του τι είναι η πέτρα και πόσο κοστίζει και να περιηγηθούν μαζί μας στον μαγικό κόσμο των διαμαντιών. Ο καθένας μπορεί με μια λούπα (μεγεθυντικό φακό) να παρατηρήσει τα «έγκλειστα» σε ένα διαμάντι, είναι όμως ιδιαίτερος ο τρόπος σκέψης όσον αφορά την κατηγοριοποίησή του. Όλα αυτά τα χρόνια, έχουμε εκπαιδεύσει αρκετούς Έλληνες επαγγελματίες, τα τελευταία χρόνια δε έχουμε αναλάβει και την εκπαίδευση εταιριών κοσμηματοποιίας στο εξωτερικό.

– Η χώρα μας έχει παράδοση στο κόσμημα. Ποια είναι η εικόνα που επικρατεί διεθνώς για την τέχνη και την γεμμολογία μας;
Η χώρα μας έχει ένα πολύ καλό status παγκοσμίως λόγω της ιστορίας μας στην κοσμηματοποιία που προέρχεται από τους αρχαίους χρόνους μέχρι τους πιο σύγχρονους με ελληνικές φίρμες να διατηρούν καταστήματα σε πόλεις – κέντρα του πλανήτη. Δεν είναι λίγες οι φορές που ξένοι συνάδελφοι εκτιμητές κοσμημάτων από όλον τον πλανήτη επικοινωνούν μαζί μας ζητώντας βοήθεια στο να εκτιμήσουν ένα ελληνικό κόσμημα που πωλήθηκε στο Λονδίνο ή την Νέα Υόρκη. Όσον αφορά την γεμμολογία μας, εκπροσωπείται διεθνώς από εμένα, έναν αγαπητό συνάδελφο που εργάζεται στο Bahrain και μερικούς άλλους λίγους συναδέλφους και εμπόρους. Όλοι μας προσπαθούμε να εκπροσωπήσουμε την χώρα με ίδια μέσα…

– Μιλήστε μας για τύπους διαμαντιών.
Υπάρχουν τέσσερις παράμετροι που κατηγοριοποιούνται τα διαμάντια, γνωστά ως 4Cs. Αυτά είναι η ένταση της Χροιάς, η Καθαρότητα, το Βάρος σε Καράτια και η ποιότητα της Κοπής. Αυτοί οι τέσσερις παράγοντες καθορίζουν και την αξία του διαμαντιού. Η κλίμακα της χροιάς ξεκινάει από το γράμμα D για τα πιο λευκά και καταλήγει στο γράμμα Z για τα διαμάντια με έντονη κιτρινωπή χροιά. Κάτω από το γράμμα Z συναντάμε τα φαντεζί διαμάντια (Fancycolour Diamonds). Θεωρητικά, η κλίμακα έχει φθίνουσα πορεία όσο η χροιά αυξάνεται, όταν όμως ξεπεράσουμε το Z η αξία τους εκτοξεύεται. Όσον αφορά την καθαρότητα, η κλίμακα ξεκινά από το αψεγάδιαστο (flawless και καταλήγει στο διαμάντι γεμάτο έγκλειστα (I3). Η κλίμακα κι εδώ έχει φθίνουσα πορεία σχετικά με την αξία του διαμαντιού. Το βάρος του διαμαντιού μετριέται σε μετρικά καράτια (CT). Το καράτι είναι ίσο με το 1/5 του γραμμαρίου (1.00ct ισούται με 0.20gr). Η ποιότητα της κοπής είναι για εμένα ίσως και ο ισχυρότερος παράγοντας για να αναδείξει ένα διαμάντι την ομορφιά του. Ένα πεντακάθαρο και κατάλευκο διαμάντι θα χάσει την ομορφιά του εάν είναι άσχημα κομμένο, ενώ ένα καλά κομμένο με κάποια έγκλειστα και σχετικά λευκό χρώμα θα αναδείξει την ομορφιά του.

– Πώς μπορούμε, αλήθεια, να ξεχωρίσουμε ένα αυθεντικό διαμάντι από μία απομίμηση;
Συνήθεις απομιμήσεις του διαμαντιού πια είναι ο συνθετικός μοϊσσανίτης και το γνωστό σε όλους κυβικό ζιρκόνιο εύκολο στην αναγνώριση για εμάς αλλά δύσκολο για τους καταναλωτές. Τα τελευταία χρόνια, έχουν κάνει την εμφάνισή τους και τα συνθετικά διαμάντια, λίθοι που έχουν τις ίδιες φυσικές ιδιότητες και χημική σύσταση με τα ορυκτά, αλλά είναι δημιουργημένα σε εργαστήριο και όχι στην φύση. Για την αναγνώριση των συνθετικών διαμαντιών είναι απαραίτητος ο εργαστηριακός έλεγχος καθώς είναι αδύνατον να αναγνωρισθούν με απλά όργανα. Η αξία τους δε λόγω του ανταγωνισμού είναι συνεχώς φθίνουσα σε σχέση με τα ορυκτά που είναι αύξουσα. Υπάρχουν δε και τα επεξεργασμένα/βελτιωμένα ορυκτά διαμάντια όσον αφορά στο χρώμα και την καθαρότητα τους που και αυτά έχουν την αξία τους αρκεί ο καταναλωτής να γνωρίζει τι ακριβώς αγοράζει.

– Τώρα, κατά την γιορτινή περίοδο, αρκετές και αρκετοί θα σπεύσουν να αγοράσουν κοσμήματα για δώρα και όχι μόνο. Τι θα πρέπει να προσέξουν;
Δεν υπάρχουν ευκαιρίες στα διαμάντια. Μπορεί να υπάρχουν μικρές διαφορές από κατάστημα σε κατάστημα, αλλά μια διαφορά της τάξης του 30-40-50% είναι επικίνδυνη. Καλό είναι δε την αγορά μας να συνοδεύει έντυπο ανεξάρτητου γεμμολογικού εργαστηρίου. Υπάρχουν κοσμήματα δεμένα με διαμάντια για όλες τις οικονομικές δυνατότητες, ένα κόσμημα είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα κινητό τηλέφωνο. Ένα κόσμημα είναι διαχρονικό, ενώ λόγω της συνεχούς βελτίωσης της τεχνολογίας ένα ακριβό ηλεκτρονικό gadget χάνει την αξία του μέσα στο χρόνο. Είμαι της άποψης να προτιμάμε σε σημαντικές στιγμές της ζωής μας να προσφέρουμε κάτι που θα μείνει και στις επόμενες γενιές. Το κόσμημα εκτός από κάτι όμορφο είναι και πολιτιστικό προϊόν.

– Πού βρίσκεται διεθνώς η ιστορία με τα “ματωμένα διαμάντια”; Εσείς έχετε την δυνατότητα να εξακριβώσετε την ηθική προέλευση ενός πολύτιμου λίθου;
Τα ματωμένα διαμάντια είναι μια υπόθεση που ξεκίνησε από τον εμφύλιο πόλεμο στην Σιέρρα Λεόνε πριν από αρκετά χρόνια. Οι αντάρτες τις περιοχής χρησιμοποιούσαν κεφάλαια από την πώληση των διαμαντιών που εξόρυσσαν δια της βίας οι κάτοικοι των περιοχών που καταλάμβαναν. Δημιουργήθηκε λοιπόν ένας παγκόσμιος οργανισμός, το Kimberley Process που λειτουργεί υπό την ομπρέλα του συμβουλίου ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών και απαγορεύει την πώληση διαμαντιών που προέρχονται από εμπόλεμες ζώνες. Ουσιαστικά, όλες οι εταιρίες εξόρυξης είναι υποχρεωμένες να προσκομίζουν το Kimberley process έγγραφο για κάθε παρτίδα άκοπων διαμαντιών που διαθέτουν προς πώληση, επιβεβαιώνεται λοιπόν με αυτόν τον τρόπο ότι για την εξόρυξη των διαμαντιών δεν ασκήθηκε βία, δεν χρησιμοποιήθηκαν ανήλικοι, και δεν χρηματοδοτείται οποιαδήποτε παράνομη δραστηριότητα. Η αγορά των διαμαντιών αυτορυθμίστηκε με αυτήν την διαδικασία , κανένας κλάδος δεν επιθυμεί να χρηματοδοτεί την βία με κανένα τρόπο. Η βιομηχανία των διαμαντιών αντιμετώπισε το πρόβλημα, ελπίζω το ίδιο να συμβεί με όλες τις βιομηχανίες παγκοσμίως. Για την ιστορία, να πω ότι ο εμφύλιος στην Σιέρρα Λεόνε έχει τελειώσει εδώ και 15 χρόνια. Εμείς δεν είμαστε σε θέση να επιβεβαιώσουμε την προέλευση των διαμαντιών που εξετάζουμε ως γεμμολόγοι γιατί η διαδικασία αφορά άκοπα διαμάντια, αρκετά στάδια πριν αυτά φτάσουν στο εργαστήριό μας.

– Πώς είναι η καθημερινότητα ενός γεμμολόγου; Υπάρχουν σαββατοκύριακα και ώρες μακριά από το κινητό και το e–mail για εσάς;
Προσπαθώ να τα αποφεύγω όλα αυτά, μέχρι στιγμής ανεπιτυχώς, λόγω του ότι δραστηριοποιούμαι διεθνώς και είναι μερικές φορές αρκετά δύσκολο να είσαι εξαφανισμένος όταν κάποιος πχ. Αμερικανός σε ζητά στη 1 τα ξημερώματα. Με εξαίρεση τις εορταστικές περιόδους που η κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη και χρειάζεται να στηρίξουμε τους κοσμηματοπώλες πελάτες μας. Επίσης, λάβετε υπόψη ότι παρίσταται συχνά η ανάγκη να πηγαίνω ο ίδιος σε σπίτια πελατών για εκτίμηση στην Ελλάδα ή και σε άλλες χώρες, για λόγους ασφάλειας και πρακτικότητας. Κάποιος είναι λογικό να μην αισθάνεται άνετα να κυκλοφορήσει στους δρόμους με μια κασετίνα γεμάτη κοσμήματα! Και κάτι ακόμα: απαιτείται μελέτη για να είμαι updated, δεν εκπαιδεύω μόνο, εκπαιδεύομαι. Ως έναν βαθμό, παρακολουθεί κανείς και την αγορά, τις τάσεις της μόδας οι οποίες καθορίζουν εν πολλοίς και τι υλικό φθάνει στα χέρια μας. Θυμάμαι, στα 80s, ήταν πολύ δημοφιλή τα δαχτυλίδια ροζέτες, με τον λίθο στο κέντρο και γύρω γύρω περίτεχνη διακόσμηση. Τώρα, είναι μόδα οι πιο clean cut και ίσως minimal σχεδιασμοί στο κόσμημα. Στην προσωπική μου ζωή, δεν μπορώ να ζήσω χωρίς μουσική, με ιδιαίτερη αγάπη για την ροκ. Η μουσική υπάρχει παντού γύρω μου, ενώ μου αρέσει να πηγαίνω και σε συναυλίες. Για να καταλάβετε, ξυπνώ, βάζω μουσική, φτιάχνω καφέ, ανάβω τσιγάρο και τσεκάρω τα emails μου στο Ipad. Μετά, ρίχνομαι στην δουλειά μου.

– Ανατρέψτε μας έναν διαδεδομένο μύθο για τους πολύτιμους λίθους.
Όλοι οι λίθοι, ανεξάρτητα από την αξία τους, για εμάς λογίζονται ως πολύτιμοι. Είναι λάθος λοιπόν η χρήση του όρου ημιπολύτιμος λίθος, είναι όρος μαρκετίστικος, εμπορικός. Επίσης, δεν χρειάζεται κάποιο υπέρογκο ποσό για να αγοράσουμε ένα δώρο που θα χαραχτεί για πάντα στην μνήμη του προσώπου στο οποίο το χαρίζουμε. Οι άνθρωποι μπορούν και αξίζουν να έχουν έναν πολύτιμο λίθο, ένα διαμάντι ας πούμε, που θα τους θυμίζει κάθε φορά που θα το κοιτούν, μια ξεχωριστή στιγμή της ζωής τους.

Πηγή: andro.gr

Send us your enquiry